Δικαιώματα – Υποχρεώσεις Επιβάτη
Δικαιώματα Έκπτωσης στους Ναύλους
Δικαιώματα Επιβατών σε περίπτωση Ατυχήματος
Δικαιώματα – Υποχρεώσεις Επιβάτη
Νόμος 3709/2008 (Φ.Ε.Κ. 213 Α΄/14-10-2008), όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 35 του Νόμου 4150/2013 (Φ.Ε.Κ. 102 Α΄/29-04-2013)
Α. Δικαιώματα Επιβάτη
Ο επιβάτης δικαιούται:
- Να υπαναχωρήσει της σύμβασης μεταφοράς και να του επιστραφεί, ανάλογα του χρόνου ασκήσεως του δικαιώματος, ολόκληρος ο ναύλος ή ποσοστό αυτού ή να τροποποιήσει το εισιτήριό του.
- Χρηματική αποζημίωση σε ποσοστό επί της τιμής του εισιτηρίου ή άλλη αντισταθμιστική παροχή, μετά από συμφωνία με τον μεταφορέα, για τις περιπτώσεις καθυστέρησης, διακοπής-ακύρωσης του ταξιδίου, λόγω βλάβης ή ζημιάς του πλοίου ή υπαιτιότητας του μεταφορέα. Επίσης, και υπό προϋποθέσεις, τροφοδοσία και κατάλυμα, με μέριμνα και δαπάνη του μεταφορέα, όταν η καθυστέρηση ή η ακύρωση ή η διακοπή του δρομολογίου δημιουργεί την ανάγκη διανυκτέρευσης.
- Να ενημερώνεται σε περίπτωση ματαίωσης-ακύρωσης, αλλαγής ή καθυστέρησης του προγραμματισμένου δρομολογίου, εφόσον έχει γνωστοποιήσει τα στοιχεία επικοινωνίας του.
- Να ενημερώνεται κατά τη διάρκεια του πλου σε περίπτωση καθυστέρησης και για τον εκτιμώμενο χρόνο αυτής.
- Να μεταφέρει χειραποσκευές βάρους μέχρι 50 κιλών, χωρίς να καταβάλλει ιδιαίτερο ναύλο.
- Να προωθηθεί στον προορισμό του με το ίδιο ή το πρώτο διαθέσιμο ή άλλο πλοίο, με μέριμνα και δαπάνη του μεταφορέα, σε περίπτωση βλάβης ή ζημίας του πλοίου.
- Για τη διατύπωση παραπόνου ή καταγγελίας κατά τη διάρκεια του πλου, να απευθύνεται στον ορισμένο αξιωματικό του πλοίου. Διαφορετικά να απευθύνεται στην πλοιοκτήτρια εταιρεία-πλοιοκτήτη του πλοίου (μεταφορέα) ή σε άλλο εκ του νόμου πρόσωπο και να διατυπώνει εγγράφως σε ειδικό έντυπο, το παράπονο ή καταγγελία ή οποιαδήποτε απαίτηση που απορρέει από τις διατάξεις του νόμου. Για διαφορές, οι οποίες δεν επιλύθηκαν ή δεν δόθηκαν για αυτές απαντήσεις ή επαρκείς εξηγήσεις, διαβιβάζονται στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Ο επιβάτης με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα δικαιούται επιπλέον:
- Δωρεάν συνδρομή και κατάλληλες συνθήκες πρόσβασης στο πλοίο και, κατά περίπτωση, στη λιμενική εγκατάσταση επιβίβασης και αποβίβασης εφόσον, κατά την έκδοση του εισιτηρίου ή το αργότερο 48 ώρες πριν την παροχή της συνδρομής, να έχει ενημερώσει τον εκδότη του εισιτηρίου ή τον μεταφορέα, ότι έχει ανάγκη συνδρομής και να βρίσκεται σε προκαθορισμένο σημείο, σε συγκεκριμένη ώρα, η οποία δεν υπερβαίνει τα 60 λεπτά από την προγραμματισμένη ώρα απόπλου του πλοίου.
- Να μεταφέρει δωρεάν κάθε εξοπλισμό ή βοήθημα που απαιτείται για την αυτόνομη μετακίνησή του.
Β. Υποχρεώσεις Επιβάτη
Ο επιβάτης υποχρεούται:
- Να προσέρχεται στο πλοίο μισή ώρα πριν την προγραμματισμένη ώρα απόπλου και να φέρει το όχημά του στο χώρο αναμονής φόρτωσης τουλάχιστον 1 ώρα πριν τον απόπλου.
- Να καταλαμβάνει την αντίστοιχη θέση που αναγράφεται επί του εισιτηρίου, να μην τοποθετεί τις αποσκευές του ή άλλα αντικείμενα επάνω στα καθίσματα ή σε άλλες θέσεις επιβατών, ώστε να στερείται η θέση άλλου επιβάτη και να συμμορφώνεται στους κανονισμούς του πλοίου, καθώς και στις οδηγίες του πλοιάρχου ή του προσωπικού του πλοίου που σχετίζονται με την ησυχία, ευταξία, καθαριότητα και ασφάλεια του πλοίου.
- Να μην μεταφέρει εκρηκτικές, εύφλεκτες, εμπρηστικές και γενικά επικίνδυνες ύλες.
- Να δίνει τα ακριβή στοιχεία ταυτότητάς του και, εφόσον το επιθυμεί, στοιχεία επικοινωνίας για την ενημέρωσή του σε περίπτωση καθυστέρησης, ακύρωσης ή ματαίωσης του δρομολογίου.
- Να μην μεταβιβάζει το εισιτήριό του.
Δικαιώματα Έκπτωσης στους Ναύλους
Υπ. Ναυτιλίας, Αρ. Πρωτ. 3324.1/01/13, Πειραιάς, 15 Ιουλίου 2013
- Άποροι (με πιστοποιητικό της οικείας υπηρεσίας, νομαρχίας, δελτίου ταυτότητας και υπηρεσιακού σημειώματος της λιμενικής αρχής κατά περίσταση) : Ποσοστό έκπτωσης 100% σε οικονομική θέση.
- Παιδιά : Ηλικίας μέχρι 5 ετών ποσοστό έκπτωσης 100% (κατ’ επιλογή γονέα ή κηδεμόνα), από 5-10 ποσοστό έκπτωσης 50% (κατ’επιλογή γονέα ή κηδεμόνα).
- Ανάπηροι πολέμου, θύματα πολέμου, βοηθού ή συνοδοί, αγωνιστές εθνικής αντίστασης (με δελτία ειδικής ταυτότητας που αποδεικνύουν την ιδιότητά τους και επίσημες βεβαιώσεις): ποσοστό έκπτωσης 50% (δικαιούνται υποχρεωτικά κλίνης στη θέση που επιθυμούν εφόσον η θέση διαθέτει κλίνες).
- Άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω (με το σχετικό πιστοποιητικό) και οι συνοδοί τους: ποσοστό έκπτωσης 50% (οι δικαιούχοι σε όλες τις θέσεις, οι συνοδοί στη θέση επιλογής του δικαιούχου).
- Πολύτεκνοι (ειδικά βιβλιάρια πολυτέκνων): ποσοστό έκπτωσης 50% σε οικονομική θέση.
- Φοιτητές - Σπουδαστές ΑΕΙ - ΤΕΙ και σπουδαστές όλων των ΑΕΝ - ΚΕΣΕΝ (με την επίδειξη της φοιτητικής ταυτότητας ή δελτιό σπουδαστικής ιδιότητας): ποσοστό έκπτωσης 50% σε οικονομική θέση (από 01/09 κάθε έτους - 30/06 κάθε επόμενου).
- Προσωπικό Λιμενικού Σώματος (με την επίδειξη της υπηρεσιακής ταυτότητας): ποσοστό έκπτωσης 100% (ανάλογα με το βαθμό, σύμφωνα με τις εκάστοτε αντίστοιχα ισχύουσες διατάξεις για τους ταξιδεύοντες για υπηρεσιακούς λόγους).
Κατηγορίες Οχημάτων
- Αναπηρικά Οχήματα (συνοδευόμενα από τον δικαιούχο και φέροντα ειδικές πινακίδες αναπήρων πολέμου ή δελτίο στάθμευσης οχημάτων των ατόμων με αναπηρίες): ποσοστό έκπτωσης 50%.
- Οχήματα Υ.Ν.Α/Λ.Σ- Ελ. Ακτ.: ποσοστό έκπτωσης 100%.
Δικαιώματα Επιβατών σε περίπτωση Ατυχήματος
Διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 392/2009 που αφορά τα δικαιώματα των επιβατών (των αποσκευών, των οχημάτων τους καθώς και του εξοπλισμού κινητικότητας) κατά τις θαλάσσιες μεταφορές σε περίπτωση ατυχήματος:
- Δικαίωμα αποζημίωσης για θάνατο ή σωματική βλάβη επιβάτη
- Δικαίωμα αποζημίωσης για απώλεια ή φθορά αποσκευών καμπίνας
- Δικαίωμα αποζημίωσης για απώλεια ή φθορά αποσκευών, πλην των αποσκευών καμπίνας
- Δικαίωμα αποζημίωσης για απώλεια ή φθορά τιμαλφών
- Δικαίωμα αποζημίωσης επιβάτη με μειωμένη κινητικότητα για απώλεια ή θορά εξοπλισμού κινητικότητας ή άλλου ειδικού εξοπλισμού
- Δικαίωμα προκαταβολής σε περίπτωση ναυτικού συμβάντος
*Για τα ακριβή ποσά των αποζημιώσεων ανά περίπτωση, ενημερωθείτε εδώ.
Ποια διαδικασία ακολουθείται:
- Σε περίπτωση φθοράς αποσκευών καμπίνας ή άλλων αποσκευών , ο επιβάτης οφείλει να ενημερώσει γραπτώς και έγκαιρα τον μεταφορέα αλλιώς χάνει το
δικαίωμα της αποζημίωσης. Σε περίπτωση εμφανούς ζημιάς , η γραπτή ενημέρωση να δίδεται πριν ή κατά την αποβίβαση για τις αποσκευές καμπίνας και
πριν ή έως την παράδοσή τους από τον μεταφορέα. Σε περίπτωση μη εμφανούς ζημιάς ή απώλειας συσκευών, η γραπτή ενημέρωση πρέπει να δίδεται εντός
δεκαπέντε (15) ημερών από την αποβίβαση ή την παράδοσή τους από τον μεταφορέα (ή την προγραμματισμένη παράδοσή τους σε περίπτωση απώλειας).
- Κάθε αγωγή αποζημίωσης ενώπιον αρμόδιου δικαστηρίου πρέπει να κατατεθεί εντός δύο ετών. Η έναρξη της εν λόγω προθεσμίας ενδέχεται να διαφέρει ανάλογα με τη φύση της απώλειας.
- Η ευθύνη του μεταφορέα μπορεί να μειωθεί, εφόσον ο μεταφορέας αποδείξει ότι πταίσμα ή αμέλεια του επιβάτη προκάλεσε ή συνέβαλε στο θάνατο ή τη σωματική του βλάβη ή στην απώλεια ή φθορά των αποσκευών του.
Τα όρια των διαφόρων ποσών αποζημίωσης δεν ισχύουν, εφόσον αποδειχθεί ότι η ζημιά προκλήθηκε από πράξη του μεταφορέα, υπαλλήλου του ή πράκτορά του, με την πρόθεση της πρόκλησης της ζημίας ή εν γνώσει πιθανής πρόκλησης ζημίας.